miércoles, 1 de noviembre de 2017

Amerikansk Peanøttkake

Jeg har en bunke med oppskrifter som jeg har revet ut av forskjellige blader og samlet på og innimellom når jeg ikke helt vet hva jeg har lyst til å bake pleier jeg å gå igjennom den bunken og finne noe godt der.Denne gangen falt valget på en oppskrift på amerikansk peanøttkake og det angrer jeg ikke på, denne var knallgod og lett å bake.
Den ser kanskje ikke så fancy ut ,men smaken den er to die for,en slags konfektkake som er ganske mektig men virkelig verdt å prøve seg på.Om du vil bake denne kaken trenger du følgende ingredienser til selve kaken;

           200g smør             /          200g de mantequilla
       12dl havregryn          /       12dl de copos de avena
           3dl sukker             /                3dl de azucar
     1ss vaniljesukker        /      1cda de azucar avanillado
        1,5dl lys sirup           /           1,5dl de sirope claro

Til glasuren trenger du følgende ingredienser;

   200g melkesjokolade   /      200g de chocolate con leche
     175g peanøttsmør     /  175g de mantequilla de cacahuete
    1,5dl salte peanøtter   /       1,5dl de cacahuetes salados

Begynn med å blande sukker,vaniljesukker og havregryn i en stor bolle og rør det hele godt sammen til sukkeret er vel fordelt.
Smelt smøret og la det avkjøles i ca 5 minutter før du har det over havregrynblandingen din sammen med den lyse sirupen. Rør det hele godt sammen ved hjelp av en slikkepott.
Legg deretter bakepapir i en 30X40 cm langpanne og trykk ut havregrynsblandingen din i bunnen på langpannen slik at den blir jevt fordelt.Stek deretter kaken på 225 grader i 10-15 minutter. Den skal får en gyllen farge,pass på mot slutten av steketiden slik at kantene på bunnen ikke brenner seg.
Mens kaken stekes lager du glasuren.Smelt melkesjokoladen din over vannbad og ha i peanøttsmøret ditt. La peanøttsmøret smelte sammen med sjokoladen mens du rører jevnt for å unngå klumper.
Finhakk deretter de salte peanøttene dine. Når kakebunnen har avkjølt seg i ca 10 minutter fordeler du glasuren jevnt utover kaken før du til slutt strør over de hakkede peanøttene. Sett så kaken kaldt til glasuren har stivnet.
Ta ut kaken av kjøleskapet en stund før du skal skjære den opp å servere den,ellers blir den altfor hard å tygge på. Skjær kaken i små firkantede biter og gjør deg klar til å nyte. Som sagt så er dette en mektig kake så det holder med små biter.
Denne kaken holder seg fint i kjøleskapet i opp til en uke ,dog med en advarsel om at den er avhengighetsskapende og har en tendens til å forsvinne overraskende fort. En kaken jeg annbefaler og dessuten rekker den til mange og det er jo alltid kjekt.Håper du fikk litt bakeinspirasjon her inne hos meg i dag,takk for besøket.
Ha en super bakedag videre!



2 comentarios:

  1. Hei, for en fin blogg du har og så mange herlige oppskrifter! Jeg er på jakt etter tapasoppskrifter som kan serveres kalde og her fant jeg jo en hel haug! Har lest alle 😂 Jeg stikker innom igjen en annen dag
    Hilsen Elisabeth

    ResponderEliminar
  2. Tusen Takk Elisabeth så hyggelig å høre at du fant det du lette etter. Hører gjerne hva du synes om du prøver deg på noen av oppskriftene. Takk for titten og velkommen igjen.
    Stor klem ifra
    Helene aka Bakemester Snipp

    ResponderEliminar