miércoles, 27 de septiembre de 2017

Fløtemuffins

Det er vel ingen hemmelighet at spanjolene har litt andre matvaner enn oss nordmenn,det har både med været og historien å gjøre,og etter å ha bodd i spania i 15 år nå så må jeg nok si at mitt kosthold er en lett blanding av både spanske og norske retter.Men spansk frokost det får du meg ikke til å spise,jeg holder meg til havregrynsgrøten min jeg,det er altfor søtt og usunt for meg. Men barna mine derimot,de spiser spansk frokost og dermed blir det ofte muffins og melk som start på dagen,til mammas fortvilelse,men jeg kapitulerer og baker frokostmuffins så er de ihvertfall ikke industribakt.
Disse fløtemuffinsene er supre på smak og er typisk for hva spanjoler kan servere til frokost,jeg foretrekker dem til en kopp te til kaffekosen jeg da men smaken er som baken. Uansett om du spiser disse til frokost eller ikke bør de absoult bakes,saftige og nydelige på smak er de. Om du vil prøve deg på 24 stykker av disse fløtemuffinsene trenger du følgende ingredienser;

           350g mel                  /            350g de harina
         250g sukker               /            250g de azucar
      3dl solsikkeolje             /      3dl de aceite de girasol
            1dl fløte                  /                 1dl de nata 
       3ts bakepulver             /    3cdtas de levadura royale
          5 store egg               /           5 huevos grandes
    skallet av en sitron         /         ralladura de un limon

Begynn med å piske egg og sukker hvitt i en stor bakebolle. Mens det piskes sammen vasker du sitronen din godt og river skallet av den med et zest jern,ha så det revne sitronskallet i bakebollen din.
Ha deretter i fløten og solsikkeoljen din,det kan virke som røren skiller seg,men bare pisk videre og du vil se at det hele blander seg godt. 
Til slutt har du i melet og bakepulveret ditt,pisk til du har en jevn og klumpefri røre.La deretter røren din hvile i 10 minutter på kjøkkenbenken før du har den opp i muffinsformer som du fyller 3/4 dels fulle. Bruk gjerne muffinsbrett til stekingen av disse fløtemuffinsene da røren er ganske flytende og kan lett renne ut av papirformene.
Strø deretter 1 ss med sukker på toppen av hver muffins før de settes inn midt i ovnen på 230 grader,når du setter inn muffinsene skrur du ned temperaturen på ovnen din fra 230 til 210 grader og steker fløtemuffinsen i 17-20 minutter.
Bruk en kakenål for å kjenne etter når de er ferdig stekte,kakenålen skal komme tørr ut. Så er det bare å gjøre seg klar til å nyte,enten det er til frokost eller til ettermiddagskaffen😉 Uansett hva du måtte foretrekke så smaker det supert.
Disse kan fint fryses ned også,håper du fikk lyst til å prøve deg på typisk spanske muffins nå.Har du noen ønsker til bloggen her er det bare å komme med dem så skal jeg se hva jeg kan få til.Håper du titter innom her snart igjen.
Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario