lunes, 17 de abril de 2017

Påskegodt sitron og gurkemeie kuler

Påskegodt må man ha, enten favoritten er maripan eller kvikk lunsj,jeg slår ett slag for litt sunnere påskegodt i dag, null sukker men smaker like godt uansett.En ny favoritt her i huset og dessuten går disse veldig kjapt å lage så her er det ingen unnskyldning for ikke å kjøre en litt sunnere variant på påskegodtet.
Gurkemeie er dessuten betennelsedempende og godt for fordøyelsen, pluss at det har en rekke andre helsefordeler ,så her er det bare å løpe til kjøkkenet og gjør klart påskegodtet. Om du vil prøve deg på disse nydlige sitron og gurkemeie kulene trenger du følgende ingredienser ;

         12 store dadler             /          12 datiles grandes
          80g havregryn             /      80g de copos de avena
           70g mandler               /           70g de almendras
            1ss chiafrø               /      1cda de semillas de chia
          5ss sitronjuice            /       5cda de zumo de limon
      1ts revet sitronskall        /     1cdta de rayadura de limon
       1ts vaniljeekstrakt         /     1cda de extracto de vanilla
          1ts gurkemeie            /          1cdta de curcuma
                 kokos                   /                  coco

Begynn med å koke opp litt vann i en kjele ,fjern steinene ifra dadlene dine og ha dem i det kokende vannet,la de koke i ett minutt eller to.
La de så ligge i det varme vannet i ca 5 minutter til de blir helt myke. I mellomtiden måler du opp alle ingrediensene dine og har dem i en foodprocessor. Riv skallet på sitronen din og ha det i også. Deretter klemmer du ut 5 ss sitronsaft av sitronen og har det i bollen også.
Kjør så alt til en fin blanding. Hell vannet av dalene og la de renne av seg,ta vare på vannet. Ha så i en og en dadel og kjør foodproccesoren på full styrke til du får en jevn og glatt deig.
Blir deigen din veldig tykk sper du på med litt av vannet du kokte dadlene i, jeg hadde i 2 ss med "dadelvann" i min røre,da fikk den perfekt konsistens.La så deigen avkjøles 5 til 10 minutter i kjøleskapet. Ha deretter kokos på en tallerken,rull kuler av deigen din og rull deretter kulene i kokos.
Så er påskegodtet ditt klart,jeg la mine kuler i små muffinsformer slik at det ikke klistrer seg sammen når jeg oppbevarer dem. Det blir ca 30 kuler ut av denne oppskriften.Kulene bør oppbevares i en lufttett boks i kjøleskap.
De holder seg fint i en to ukers tid,men jeg tviler på om du klarer å holde fingrene unna,de smaker nydelig av sitron og er akkurat passe søte. Kremete i konsistensen og perfekt påskegodt,men litt sunnere for kroppen og det skader jo ikke.
Fine å ha med på tur i påskefjellet eller i skogen.Jeg nyter påskeferien hjemme i norge ,håper du nyter din påskeferie også,vil du se mere av min påskeferie kan du følge meg på Instagram,jeg heter Bakemester Snipp der også.Titt gjerne innom her igjen snart ,det kommer mere påskegodt fremover.
Ha en fin påskedag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario