lunes, 31 de octubre de 2016

Halloween; Halloween spøkelseskake

Om du skal feire Halloween med en skikkelig sammenkomst så er det vel på plass med en skikkelig Halloween kake. Mulig jeg er litt innhabil her men jeg mener bestemt at det alltid passer med litt kake jeg da. I dag får du presentert fjorårets Halloween kake her på bloggen,vi har som tradisjon å holde Halloween fest med barna,du finner også andre Halloweenkaker her og her og her på bloggen om du skulle trenge mere inspirasjon.
Denne gangen var det mange deltager på Halloween festen så jeg trengte en stor kake. Dermed ble det til at jeg brukte to av mine vanlige sjokoladekakebunner. Oppskriften på den finner du her på bloggen. Det fine med disse kakebunnene er at de kan bakes i god tid i forveien og fryses ned,de beholder både formen og smaken når de tines opp igjen.
Ideen til denne kaken kom fra minstemann i huset som ville ha en borg kake,da måtte jo denne borgen i annledning Halloween få spøkelser på besøk. Kaken ble denne gangen fylt med oreokrem og bunnene dynket med appelsinjuice. Jeg hold det enkelt da barn generelt ikke liker hverken frukt eller biter i kakefyll. Oppskriften på oreokremen finner du her.
Som du ser så blir det en utrolig høy kake når man bruker to kakebunner, men da rekker den i gjengjeld til veldig mange. Jeg skar en av kakebunnene i tre deler og den andre i to fordi av erfaring vet jeg at etter 5 lag blir kaken veldig ustabil,så 5 er min personlige grense.
Kaken ble så som alltid før dekorering oppsmurt med smørkrem. Dette må gjøres ellers begynner sukkerpastaen din å "svette" og vil renne av kaken din. Oppskriften på smørkremen finner du her på bloggen. Husk å lage dobbelt porsjon da denne kaken er veldig høy.
Deretter brukte jeg grå og svart sukkerpasta som jeg skar ut i firkanter i forskjellige størrelser,deretter overlappet jeg de med hverandre for å dekke kaken og for at det skulle se ut som steinblokkene på en borg.
Jeg lagde også noen vinduer og en dør på kaken slik at borgen skulle bli litt mere troverdig. Deretter formet jeg spøkelser av hvit sukkerpasta. Ansiktene ble tegnet på med spiselig blekkpen. Jeg lagde dem i litt forskjellige størrelser og former, men syntes vel kanskje at de ble mere søte enn skremmende til slutt.
Da det var gjort syntes jeg kaken var litt fargeløs så da ble det også gjort plass til noen oransje gresskar på kaken, hva er vel en Halloween kake uten gresskar!?!
Alt i alt en kake som det var veldig gøy å dekorere, det var ikke så vanskelig heller, men litt tidskrevende med å lage "lappeteppe" av den svarte og grå sukkerpastaen for å få steinblokkeffekten.
Barna var storfornøyde og kaken ble spist opp den så da er man som kakebaker vedlig fornøyd. Vi hadde en storslagen Halloween fest og regner med at vi gjentar suksessen i år. En hyggelig tradisjon både for store og små.
Håper du fikk inspirasjon,husk at du kan også følge meg på instagram for mere inspirasjon.Titt gjerne innom bloggen igjen snart det vil komme flere gode oppskrifter fremover.
                                Ha en toppers Halloween!

No hay comentarios:

Publicar un comentario