miércoles, 7 de septiembre de 2016

Blåbærruter

Bærsesongen er over oss og jeg jubler,det er så utrolig godt med bær i bakverk,så her er det bare å komme seg ut i skogen å plukke. Her jeg bor er det dessverre altfor varmt så det er ikke noe som vokser men heldigvis er det billige bær å få kjøpt i butikken nå som de er i sesong. Men nå til disse blåbærrutene,supergode og lettbakte,passer ypperlig til en kaffekopp på terassen nå i høst sola eller til å ha med seg som tursnacks på nettopp blåbærtur.
Oppskriften fant jeg hos bloggen Fredriks Fika og jeg fikk vann i munnen når jeg leste den,så heldigvis er det blåbær å få kjøpt her i butikken så da var det bare å sette igang.Om du vil prøve deg på disse trenger du følgende ingredienser: 

                150g smør            /       150g de mantequilla
                 4dl sukker            /            4dl de azucar
                    3 egg               /                 3 huevos
                   4dl mel              /                4dl harina
             1ts vaniljesukker     /     1cdta de azucar avanillado
             0,5ts bakepulver     /     0,5cdta de levadura royale
                 3dl blåbær          /             3dl de arandanos

Begynn med å sette ovnen din på 175 grader,deretter gjør du klar langpannen din ved å legge bakepapir i den. Formen jeg brukte hadde størrelsen 20X30 cm. Deretter smelter du smøret ditt,ha det deretter i bakebollen sammen med sukkeret.

Pisk smør og sukker,deretter har du i ett og ett egg,pisk godt mellom hvert egg.Ha deretter i melet,vaniljesukkeret og bakepulveret. Pisk til du får en jevn røre.
Hell deretter røren over i langpannen din og spre den jevnt utover ved hjelp av en slikkepott. Strø deretter blåbærene over kaken og press dem ned i røren bitte litt ved hjelp av slikkepotten din.
Kaken er så klar for steking,stek den midt i ovnen ,på 175 grader i 25-30 minutter. Bruk en kakepinne for å kjenne etter når kaken er ferdig,den skal være litt fuktig i midten. La så kaken avkjøles på rist.
Når kaken har blitt kaldt deler du den opp i ruter,jeg delte kaken på midten og deretter i passlige lenger. Totalt fikk jeg 20 blåbærruter,men du skjærer selvfølgelig så store biter som du måtte ønske.
Som sagt supergod og lettvint,den forsvant som dugg for solen her i huset og har allerede blitt bakt tre ganger på under to uker så det er ett godt skussmål. Håper du fikk lyst til å bake litt nå og titt gjerne innom snart igjen for flere nye oppskrifter.
                                Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario